when you are facing that factor completely, the factor doesn’t exist. —Krishnamurti
Momi send to me
https://www.instagram.com/p/C1rr9QoBU6A/?img_index=1
To control anger is to suppress it. To say, ‘I must not be angry,’ is to create the opposite and therefore a conflict between ‘must not be’ and the fact that I am. Or if you try to escape from it, anger is still there.
I try to control it, which is a waste of energy. I try to suppress it, which is a waste of energy. I try to escape from it or rationalise it, which is an avoidance, an escape from the fact. If I don’t escape, control, suppress, or try to rationalise it, all that energy is concentrated. So I have got that enormous energy to deal with one fact, which is anger. You are angry, your tradition and culture say, ‘Suppress it, control it, escape from it, rationalise it.’ I say that is wasting your energy, which prevents you from observing the only factor, which is anger. So anger has no opposite, there is only that, and you have the energy. Now, why do you call it anger? Because previously you have been angry and by naming it as anger you have emphasised the previous experience. You observe the present factor with the previous experience, therefore conditioning the present factor. So the naming is a waste of energy also. So if you do not name, control, suppress or escape, you have the energy. Then is there anger? You are then facing the only factor. And when you are facing that factor completely, the factor doesn’t exist. —Krishnamurti
การควบคุมความโกรธคือการหักห้ามมัน เมื่อคุณพูดว่า "ฉันไม่ควรโกรธ" นั่นหมายถึงการสร้างตัวตนที่ตรงกันข้ามและด้วยเหตุนั้นก็เกิดความขัดแย้งระหว่าง "ไม่ควร" กับสภาพความจริงที่ว่าฉันโกรธอยู่ หรือหากคุณพยายามหนีจากมัน ความโกรธก็ยังคงอยู่
หากฉันพยายามควบคุมมัน นั้นเป็นการเสียพลังงาน ฉันพยายามกดข่มมัน นั้นก็เป็นการเสียพลังงาน เมื่อฉันพยายามหนีจากมันหรือใช้เหตุผลเถียง นั่นเป็นการหลีกเลี่ยง การไม่ยอมรับสภาพความจริง หากฉันไม่ได้หนีปัญหา ควบคุม กดข่ม หรือพยายามใช้เหตุผลเถียงกับมัน พลังงานทั้งหมดจะถูกมุ่งเน้นไว้ ดังนั้น ฉันจึงมีพลังงานมหาศาลเพื่อจัดการกับหนึ่งข้อเท็จจริง นั่นคือความโกรธ
คุณโกรธ, ประเพณีและวัฒนธรรมของคุณบอกว่า 'กดข่มมัน เค้นมัน หลบหนีจากมัน ใช้เหตุผลเถียงกับมัน' ฉันพูดว่านั่นเป็นการเสียพลังงานของคุณ ซึ่งหยุดคุณจากการสังเกตปัจจัยเดียวที่สำคัญ คือความโกรธ ดังนั้นความโกรธจึงไม่มีตรงข้าม มีเพียงแต่นั้น และคุณก็มีพลังงาน
ตอนนี้ ทำไมคุณถึงเรียกมันว่าความโกรธ? เพราะก่อนหน้านี้คุณเคยโกรธ และโดยการตั้งชื่อมันว่าความโกรธ คุณได้เน้นประสบการณ์ที่ผ่านมา คุณสังเกตปัจจัยปัจจุบันด้วยประสบการณ์ก่อนหน้านี้ ดังนั้นคุณจึงเงื่อนไขปัจจัยปัจจุบัน ดังนั้นการตั้งชื่อก็เป็นการเสียพลังงานเช่นกัน ดังนั้นหากคุณไม่ตั้งชื่อ คุมกำกับ กดข่ม หรือหนี คุณก็จะมีพลังงาน แล้วมีความโกรธหรือไม่?
คุณกำลังเผชิญหน้ากับปัจจัยเดียว เมื่อคุณเผชิญหน้ากับปัจจัยนั้นอย่างเต็มที่ ปัจจัยนั้นก็ไม่มีอยู่จริง —Krishnamurti
The English translation of the Thai passage you provided is as follows:
"Controlling anger is about restraining it. When you say 'I shouldn't be angry,' it implies the formation of an opposite self and consequently, a conflict arises between the 'shouldn't' and the reality that I am, indeed, angry. Or if you attempt to flee from it, the anger still persists.
If I try to control it, that is an expenditure of energy. I try to suppress it, which is also an expenditure of energy. When I evade it or attempt to rationalize, that is avoidance - a denial of reality. If I don't escape, control, suppress, or try to rationalize with it, all energy is centralized. Therefore, I have an immense amount of energy to deal with the single fact, which is anger.
You are angry, and your culture and traditions say 'suppress it, squeeze it, escape from it, argue with it.' I'm saying that's a waste of your energy, which stops you from observing the one important factor, which is anger. Thus anger has no opposite, there is just that, and you have energy.
Now why do you call it anger? Because you have been angry before, and by naming it anger, you are reinforcing past experiences. You condition the present situation with past experiences. Hence, naming is also a waste of energy. So if you neither name, control, suppress nor escape, you are left with energy. Is there anger then?
You confront the single factor fully. When you are facing that factor completely, that factor is actually not there —Krishnamurti
From the book Reflections on the Self"
บทความนี้สำรวจแนวทางในการควบคุมความโกรธ โดยมีการทำความเข้าใจกับความสำคัญของการใช้คำสอนจากพระคัมภีร์เพื่อช่วยให้บุคคลสามารถปล่อยวางความคิดที่เต็มไปด้วยความโกรธ มันเน้นย้ำถึงคุณค่าของการให้อภัยและการเลือกที่จะมีความอดทน, ความสงบ, และความดีเหนือความโกรธที่มักนำไปสู่ความขมขื่นและความโกรธเกรี้ยว บทความยังได้ขยายผลถึงผลเสียของการถือโทษและมีคำแนะนำว่าการจัดการกับความโกรธให้เป็นประโยชน์นั้นจะต้องทำอย่างไร
เพื่อการขยายความเนื้อหาในบทความนี้ คุณอาจอ้างอิงแหล่งข้อมูลเช่นหนังสือ "Understanding Anger Disorders" ซึ่งเขียนโดย Dr. Raymond DiGiuseppe ผู้เชี่ยวชาญด้านความโกรธที่มีชื่อเสียงระดับโลก นอกจากนี้หนังสืออย่าง "Don't Bite the Hook" โดย Pema Chödrön และหนังสือ "Mindfulness for Anger Management" ก็เป็นทรัพยากรที่น่าสนใจในการศึกษาเรื่องนี้เช่นกัน บุคคลเช่น George Anderson ผู้มีประสบการณ์ในการทำงานกับภาพยนตร์ "Anger Management" ยังสามารถเป็นแหล่งข้อมูลที่มีค่าได้ หรือหากต้องการข้อมูลเพิ่มเติม คุณสามารถเข้าเยี่ยมชมเว็บไซต์ของ American Association of Anger Management Providers (AAAMP) ได้
ในแง่ของทฤษฎีวิทยาศาสตร์ที่สามารถเชื่อมโยงกับเนื้อหาในบทความนี้ การศึกษาระบบวิทยาของการก้าวร้าวทั่วไปหรือ General Aggression Model (GAM) มีการยอมรับว่ามีส่วนผสมและส่วนร่วมที่เป็นเอกลักษณ์ของความโกรธซึ่งนำไปสู่การก้าวร้าว GAM มองความโกรธเป็นหนึ่งในตัวแปรหลักที่กระตุ้นพฤติกรรมรุนแรง ทฤษฎีนี้ช่วยให้เข้าใจได้ว่าความโกรธไม่ได้เป็นเพียงอารมณ์เงียบๆ แต่เป็นมากกว่านั้น มันสามารถมีผลกระทบที่ลึกซึ้งต่อการกระทำของบุคคลและสามารถเปลี่ยนแปลงความเป็นสังคมในแง่ของการสื่อสารและปฏิสัมพันธ์ interpersonal ได้
https://www.instagram.com/p/C1rr9QoBU6A/?img_index=1
To control anger is to suppress it. To say, ‘I must not be angry,’ is to create the opposite and therefore a conflict between ‘must not be’ and the fact that I am. Or if you try to escape from it, anger is still there.
I try to control it, which is a waste of energy. I try to suppress it, which is a waste of energy. I try to escape from it or rationalise it, which is an avoidance, an escape from the fact. If I don’t escape, control, suppress, or try to rationalise it, all that energy is concentrated. So I have got that enormous energy to deal with one fact, which is anger. You are angry, your tradition and culture say, ‘Suppress it, control it, escape from it, rationalise it.’ I say that is wasting your energy, which prevents you from observing the only factor, which is anger. So anger has no opposite, there is only that, and you have the energy. Now, why do you call it anger? Because previously you have been angry and by naming it as anger you have emphasised the previous experience. You observe the present factor with the previous experience, therefore conditioning the present factor. So the naming is a waste of energy also. So if you do not name, control, suppress or escape, you have the energy. Then is there anger? You are then facing the only factor. And when you are facing that factor completely, the factor doesn’t exist. —Krishnamurti
การควบคุมความโกรธคือการหักห้ามมัน เมื่อคุณพูดว่า "ฉันไม่ควรโกรธ" นั่นหมายถึงการสร้างตัวตนที่ตรงกันข้ามและด้วยเหตุนั้นก็เกิดความขัดแย้งระหว่าง "ไม่ควร" กับสภาพความจริงที่ว่าฉันโกรธอยู่ หรือหากคุณพยายามหนีจากมัน ความโกรธก็ยังคงอยู่
หากฉันพยายามควบคุมมัน นั้นเป็นการเสียพลังงาน ฉันพยายามกดข่มมัน นั้นก็เป็นการเสียพลังงาน เมื่อฉันพยายามหนีจากมันหรือใช้เหตุผลเถียง นั่นเป็นการหลีกเลี่ยง การไม่ยอมรับสภาพความจริง หากฉันไม่ได้หนีปัญหา ควบคุม กดข่ม หรือพยายามใช้เหตุผลเถียงกับมัน พลังงานทั้งหมดจะถูกมุ่งเน้นไว้ ดังนั้น ฉันจึงมีพลังงานมหาศาลเพื่อจัดการกับหนึ่งข้อเท็จจริง นั่นคือความโกรธ
คุณโกรธ, ประเพณีและวัฒนธรรมของคุณบอกว่า 'กดข่มมัน เค้นมัน หลบหนีจากมัน ใช้เหตุผลเถียงกับมัน' ฉันพูดว่านั่นเป็นการเสียพลังงานของคุณ ซึ่งหยุดคุณจากการสังเกตปัจจัยเดียวที่สำคัญ คือความโกรธ ดังนั้นความโกรธจึงไม่มีตรงข้าม มีเพียงแต่นั้น และคุณก็มีพลังงาน
ตอนนี้ ทำไมคุณถึงเรียกมันว่าความโกรธ? เพราะก่อนหน้านี้คุณเคยโกรธ และโดยการตั้งชื่อมันว่าความโกรธ คุณได้เน้นประสบการณ์ที่ผ่านมา คุณสังเกตปัจจัยปัจจุบันด้วยประสบการณ์ก่อนหน้านี้ ดังนั้นคุณจึงเงื่อนไขปัจจัยปัจจุบัน ดังนั้นการตั้งชื่อก็เป็นการเสียพลังงานเช่นกัน ดังนั้นหากคุณไม่ตั้งชื่อ คุมกำกับ กดข่ม หรือหนี คุณก็จะมีพลังงาน แล้วมีความโกรธหรือไม่?
คุณกำลังเผชิญหน้ากับปัจจัยเดียว เมื่อคุณเผชิญหน้ากับปัจจัยนั้นอย่างเต็มที่ ปัจจัยนั้นก็ไม่มีอยู่จริง —Krishnamurti
The English translation of the Thai passage you provided is as follows:
"Controlling anger is about restraining it. When you say 'I shouldn't be angry,' it implies the formation of an opposite self and consequently, a conflict arises between the 'shouldn't' and the reality that I am, indeed, angry. Or if you attempt to flee from it, the anger still persists.
If I try to control it, that is an expenditure of energy. I try to suppress it, which is also an expenditure of energy. When I evade it or attempt to rationalize, that is avoidance - a denial of reality. If I don't escape, control, suppress, or try to rationalize with it, all energy is centralized. Therefore, I have an immense amount of energy to deal with the single fact, which is anger.
You are angry, and your culture and traditions say 'suppress it, squeeze it, escape from it, argue with it.' I'm saying that's a waste of your energy, which stops you from observing the one important factor, which is anger. Thus anger has no opposite, there is just that, and you have energy.
Now why do you call it anger? Because you have been angry before, and by naming it anger, you are reinforcing past experiences. You condition the present situation with past experiences. Hence, naming is also a waste of energy. So if you neither name, control, suppress nor escape, you are left with energy. Is there anger then?
You confront the single factor fully. When you are facing that factor completely, that factor is actually not there —Krishnamurti
From the book Reflections on the Self"
บทความนี้สำรวจแนวทางในการควบคุมความโกรธ โดยมีการทำความเข้าใจกับความสำคัญของการใช้คำสอนจากพระคัมภีร์เพื่อช่วยให้บุคคลสามารถปล่อยวางความคิดที่เต็มไปด้วยความโกรธ มันเน้นย้ำถึงคุณค่าของการให้อภัยและการเลือกที่จะมีความอดทน, ความสงบ, และความดีเหนือความโกรธที่มักนำไปสู่ความขมขื่นและความโกรธเกรี้ยว บทความยังได้ขยายผลถึงผลเสียของการถือโทษและมีคำแนะนำว่าการจัดการกับความโกรธให้เป็นประโยชน์นั้นจะต้องทำอย่างไร
เพื่อการขยายความเนื้อหาในบทความนี้ คุณอาจอ้างอิงแหล่งข้อมูลเช่นหนังสือ "Understanding Anger Disorders" ซึ่งเขียนโดย Dr. Raymond DiGiuseppe ผู้เชี่ยวชาญด้านความโกรธที่มีชื่อเสียงระดับโลก นอกจากนี้หนังสืออย่าง "Don't Bite the Hook" โดย Pema Chödrön และหนังสือ "Mindfulness for Anger Management" ก็เป็นทรัพยากรที่น่าสนใจในการศึกษาเรื่องนี้เช่นกัน บุคคลเช่น George Anderson ผู้มีประสบการณ์ในการทำงานกับภาพยนตร์ "Anger Management" ยังสามารถเป็นแหล่งข้อมูลที่มีค่าได้ หรือหากต้องการข้อมูลเพิ่มเติม คุณสามารถเข้าเยี่ยมชมเว็บไซต์ของ American Association of Anger Management Providers (AAAMP) ได้
ในแง่ของทฤษฎีวิทยาศาสตร์ที่สามารถเชื่อมโยงกับเนื้อหาในบทความนี้ การศึกษาระบบวิทยาของการก้าวร้าวทั่วไปหรือ General Aggression Model (GAM) มีการยอมรับว่ามีส่วนผสมและส่วนร่วมที่เป็นเอกลักษณ์ของความโกรธซึ่งนำไปสู่การก้าวร้าว GAM มองความโกรธเป็นหนึ่งในตัวแปรหลักที่กระตุ้นพฤติกรรมรุนแรง ทฤษฎีนี้ช่วยให้เข้าใจได้ว่าความโกรธไม่ได้เป็นเพียงอารมณ์เงียบๆ แต่เป็นมากกว่านั้น มันสามารถมีผลกระทบที่ลึกซึ้งต่อการกระทำของบุคคลและสามารถเปลี่ยนแปลงความเป็นสังคมในแง่ของการสื่อสารและปฏิสัมพันธ์ interpersonal ได้
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น